21 jan. 2016

Har du också sett den?

Making a Murderer. Den mest hajpade Netflixserien just nu. När du sett första avsnittet är det ännu möjligt att sluta titta, men när du sett andra så tittar du på de åtta återstående så snabbt du bara hinner. En dokumentärserie filmad under tio års tid om två män som åtalas för ett mord och där processen som leder till att de döms för mordet är minst sagt orättvis. Ett rent justitiemord är vad det är.

En enkel googling visar att det finns några bevis som inte presenteras i dokumentärserien och som talar för att de här männen faktiskt kan ha mördat Teresa Halbach. Men så vitt jag kan hitta finns inga bevis som visar att de faktiskt gjorde det, bara sådant som tyder på att de kan tänkas ha gjort det. Och det spelar egentligen ingen roll om de gjorde det eller inte för att processen som ledde fram till domarna var så orättvis. De hade aldrig en chans. Att en 16-åring med utvecklingsstörning kan dömas för ett mord bara för att han svarar ja när polisen pressar honom på huruvida han gjorde det eller inte gör mig illamående och rädd. Är det faktiskt så lätt att fälla någon? I Finland kunde den här 16-åringen aldrig ens ha åtalats. Inte ett enda fysiskt bevis knyter honom till brottet eller brottsplatsen. Det enda som knyter honom till brottet är hans egen historia, som han berättade efter att polisen ljugit för honom, pressat honom, förvirrat honom och skrämt honom.

Att Steven Avery, den ena åtalade dessutom redan före mordet satt fängslad i 18 år för en våldtäkt han inte gjorde och där dna sedan befriande honom... Helt ofattbart är vad det är. Som den ena försvarsadvokaten säger i det sista avsnittet: jag hoppas verkligen att Steven Avery mördade kvinnan för tanken på att han igen sitter i fängelse för ett brott han inte gjort står jag inte ut med.

Jag hoppas vi någon dag får svar på frågan vem som dödade Teresa Halbach. För jag anser inte vi har fått det. Visst kan det vara Steven Avery som gjorde det, kanske var 16-åringen Brendan Dassey också inblandad, men jag vill ha bevisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar