29 apr. 2016

Att hitta energin

Två veckor av heltidsjobb ligger bakom och jag har kommit till insikt kring ett par saker.
  1. Det blir faktiskt timmar över på dygnet trots 8 timmar arbete varje vardag. Den stora frågan är bar hur du använder de där timmarna. Jag försöker umgås med A, motionera och läsa. Dessutom tittar vi ofta om kvällarna på ett avsnitt av någon serie jag och T. Det är vår gemensamma tid, en kär gemensam hobby. Just nu ser vi bland annat Fear The Walking Dead, Game of Thrones och den danska serien Bedrägeriet (om det är något Yle ska syssla med så är det att köpa in nordiska dramaserier - Bron, Fångade och Bedrägeriet är alla riktigt bra nordiska serier som Yle visat/visar).
  2. Med planering kommer du långt. Du sparar lite tid och energi på morgonen om du kvällen före planerar vad du ska ha på dig (tacka vet jag jobb med arbetskläder - jag minns hur skönt det var att jobba på åldringshem och aldrig behöva fundera på klädsel). Vi har också infört ett system med planering av veckomatsedel och gud så skönt det är att på söndag veta vad man äter hela veckan, på tisdag handla och inte behöva fundera mera på det!
  3. Barn anpassar sig till det mesta och det var inga problem för A att börja vara 8 timmar på dagis fem dagar i veckan från att en tid ha varit 3-4 dagar i veckan och oftast kortare dagar.
  4. Veckosluten är ganska många timmar långa bara du använder tiden vettigt. Det är viktigt för mig att göra sådant som ger energi. Att bara ligga i soffan och slötitta på teve ger oftast inte energi även om det ofta är just det man vill göra.
Summa summarum. Jag är inte alls så trött som jag hade trott att jag skulle vara vid det här laget. Förra veckan kände jag mig som en överkörd sill på fredagen, men den här veckan har varit mycket bättre energimässigt.

Och just det! Glad valborg och första maj! SKÅL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar