11 juli 2013

Att planera maten runt rutinerna, eller matrutinerna i mitt liv

Apropå det där med att äta hälsosamt, sockerfritt, alkoholpaus och vad jag nu skrev om igår så måste jag tillägga att det här med skiftesjobb inte är det lättaste när det handlar om just mat och ätande. Nu är det här ju ingen nyhet, alla som jobbar skift vet precis vad jag menar. Men poängen är alltså att då man arbetar ibland dagtid, ibland sent på kvällen, ibland kommer på jobb, säg, 11.30 och ibland är ledig mitt i veckan så är det inte så lätt att hitta vettiga matrutiner.
Jag kämpar ofta med att försöka hitta på vettiga mellanmål som man kan äta också på jobbet och med att försöka avgöra när jag ska äta mitt huvudmål just idag. Det krävs en viss planering och jag vill äta regelbundet och bra för att orka och för att må bra. Jag blir trött, sur och ja, hungrig utan mat på rätta tider. Att äta regelbundet är viktigt för mig på vardagar, på helger/tillfällen/veckoslut kan jag som sagt släppa loss och bara njuta. Men för att vardagen ska fungera och jag ska må bra så behövs regelbundenhet. Och lunch. Morgonmål och lunch är de viktigaste målen för mig och jag missar sällan dem.
Jag tänker alltså på mina matrutiner. Men det är en stor skillnad till hur det var en gång i tiden då jag lät planeringen gå ut över livet. Maten styrde hur jag gjorde saker, när jag gjorde och om jag gjorde. Idag lever jag livet och maten planeras runt det.

Smarta mellanmål som jag lärt mig att älska är smoothies, kvarg och en frukt, smörgås, jogurt, ja ni fattar. Gröt också men det har jag inte riktigt lärt mig att älska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar