11 juli 2013

Asfaltsänglar av Johanna Holmström

Äntligen efter lite strul, eller tja, glömska, så fick jag tag på den här boken i biblioteket. Johanna Holmströms Asfaltsänglar.
Asfaltsänglar är ett begrepp som är, vad jag har förstått, lite vanligare i Sverige än i Finland. Det betyder flickor/unga kvinnor med muslimsk bakgrund som väljer att eller tvingas till att kasta sig ner från balkongen för att de gjort sådant som inte överensstämmer med det som kulturen, religionen och familjen vill (hittar ingen vettig definition på nätet så den här är helt hemgjord, men torde motsvara verkligheten).
Holmström diskuterade i våras boken och islam tillsammans med Frida Lindholm i Hon som inte rodnar. Man verkar inte kunna lyssna på podcasten mera, men det var bland annat den diskussionen som fick mig att verkligen vilja läsa den här boken. Romanen handlar om unga muslimska flickor som vill leva sitt liv på helt annat sätt än deras familj vill. Med andra ord ett ständigt aktuellt tema.
Det finns många fördomar och sanningar om muslimer i västländerna. Jag har också mina fördomar och föreställningar om hurdant det är att vara tjej i västvärlden med en bakgrund och en familj som inte tillåter en att leva som andra tjejer med andra bakgrunder.
De frågor man oftast diskuterar när det handlar om muslimska kvinnor i västländerna är dels deras klädsel, dels deras självständighet och fria val. En del tycker att vi i västländerna inte ska tillåta huvuddukar i olika former då de helt tydligt (påstår man) är en symbol för det förtryck som muslimska kvinnor utsätts för. Vi tror att kvinnorna inte väljer huvuddukarna själva utan att de tvingas bära dem. En del tycker också att arrangerade äktenskap och unga tjejer som inte får umgås med vem de vill inte hör hemma i våra länder. Att tjejer själv ska få välja vem de dejtar, förälskar sig i och till sist beslutar att dela sina liv med.
Holmström är själv mycket insatt i islam som religion och kultur. Jag hoppas att den här boken kan få mig att inse nya saker om problematiken. Att jag lär mig. Att jag senare kan diskutera islam i västländerna och muslimska kvinnor med lite nya insikter och argument. Att jag kanske inser att frågan är betydligt mer nyanserad än jag idag tror att den är.

Det är bra att det skrivs böcker om just den här frågan. Tillsvidare finns det mycket lite litteratur om främmande kulturer i vårt land, om hurdant det är att sitta fast mellan två kulturer. Jag ser också boken som feministisk litteratur - om kvinnors fria vilja och önskan att komma loss från de strukturer som styr deras liv så att de själva kan forma sina liv som de vill leva dem.

Nå, det blev en lång text om en bok jag ännu inte läst. Recension utlovas efter att jag läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar