10 juli 2013

När man inte förstår varför man gör det längre

Under helgen i Jeppis, eller ja, fyra dagar på annat håll än hemma eller på jobbet, så blev det ju konstiga matrutiner, vin och sötsaker. Sådant blir det lätt när man tar avbrott från vardagen och bara lever livet. Och det är så skönt.
Tidigare fick jag alltid ångest kring helger, födelsedagar, resor och andra avbrott från vardagen just på grund av maten. Det var min ätstörning som pratade och den fortsatte att prata långt efter att jag fått tillbaka en hälsosam vikt igen. Idag kan jag gott unna mig en massa godsaker under några dagar utan att ha ångest över det. Den som aldrig haft en ätstörning kan inte förstå hur skönt det är att kunna äta och dricka utan att ha ångest över det.
Nå, numera njuter jag alltså av livet också i form av mat och drycker. Den här mini-semestern gjorde jag precis så. Och skulle jag ställa mig naken framför dig nu och du skulle få se ett foto på mig naken från innan "semestern" så skulle det vara som att titta på de där före- och efterbilderna i de där tv-shop reklamerna. Du vet där en person först visas i svartvitt, trött och deprimerad, fet och flottig. Sen visas som tränad, glad, pigg och i färgglad.
Men det skulle alltså vara åt andra hållet. Så att efterbilden skulle ha tagits innan och förebilden nu. Ja ni förstår, titta här.




Jag är uppsvullen, trött, uttorkad, allt på en gång. Så det blir lite cleaneating här nu ett tag (läs: cirka 2 veckor). Ska försöka hålla mig från socker och alkohol. Som jag har sagt tidigare så tror jag inte på att förbjuda en själv att äta/dricka vissa saker. Men jag håller ibland sockerpauser och också alkoholpauser på några veckor. För att a) komma bort från sämre vanor och b) det ska smaka bättre igen efter en tid. Det ideala vore ju förstås att se till att man inte låter exempelvis ens godisvanor spåra ur så att man anser att man sedan behöver en sockerpaus. Men av olika orsaker händer det ibland. Då tror jag att det är bra att ta sig i kragen och säga att nu räcker det. Sen kan man igen efter några veckor ta en chokladbit och så märker man att fan vad gott med ett par bitar.
Observera alltså att det inte handlar om att gå ner i vikt. Det handlar inte om bestraffning för att man njutit av livet och ätit/druckit det man tycker om. Det handlar inte om att se bra ut. Det handlar om att hitta matrutiner man kan vara nöjd med igen - matrutiner som får en att må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar