8 aug. 2013

Män som säger en sak och gör något helt annat

Den svenska kocken Anders Vendel öppnar ny restaurang. Före öppningskvällen sätter han sig ned, tar sig en funderare. "Vi behöver ju lite marknadsföring för stället!" Och det kan vi alla hålla med om, allt är bra såhär långt. Men så tycks fantasin inte riktigt ha räckt till och Vendel verkar ha spårat ur rejält. För det som kommer ut, det som når allmänheten... Ja det är inte så lite bedrövligt. Det är så man bara vill skrika ut hur tänkte du nu, Vendel?!

För det som Vendel kommer på är nakna kvinnor. Det äldsta tricket som finns. Sex. Nakna rumpor och boobs.  Trevligt då. Och så när folk blir lite sura och liksom "vad fan har kvinnors nakna rumpor med ett matställe att göra?!" och "det där är inte så lite sexistiskt!", vad gör Vendel då? Han säger såhär.

"Sedan känner jag att jag högaktar kvinnor och jämställdhet och därför blev jag förvånad när jag fick höra det här, säger han." (Med det här menar han alltså anklagelserna om sexism)

Hör upp nu alla! Vendel högaktar kvinnor! Oj, men vad trevligt Vendel att du högaktar oss. Tack för din respekt och tack för att du behandlar oss som jämlika. Nej, men vänta lite nu... Det gör du ju inte alls. Du högaktar inte alls kvinnor. För du porträtterar dem på reklambilder för ditt företag, nakna, i syfte att sälja mat.

Det här hela är inte alls något nytt, folk, tenderar att göra korkade saker ibland och sedan försvara sig med att "jag tänker inte alls så, egentligen!" Det är så klassiskt! Rasister använder helt samma metod, först slänger de ur sig något rasistiskt och sedan säger de "ja, men jag är inte rasist!" Nähä, men det du sade är rasistiskt, så det hjälper liksom inte att du vägrar kalla dig rasist!
Att först utnyttja kvinnokroppen på det här viset och sedan hävda att man högaktar kvinnor är bara ännu ett sätt att försöka komma undan att bli kallad sexistisk trots att man är det.

Ett konkret exempel: tänk dig att jag slår dig i ansiktet, mitt på näsan så att du får näsblod. Du backar tillbaka, säger "aj det gjorde ont ju, varför slår du mig!?" Varpå jag svarar "jag slog inte dig". "Men, det gjorde du visst." "Nej, jag slår inte folk, jag slår aldrig folk, jag är inte våldsam!" "Men..." "Jag har aldrig slagit någon, tvärtom känner jag att jag vill arbeta aktivt emot alla former av våld!" Great.
Exakt samma strategi använder Vendel här nu. Och det är så falskt att jag liksom vill skaka honom och säga lägg av, du är äcklig!
Men istället försöker jag argumentera för varför hans argument om att han "högaktar kvinnor" inte alls håller.

Supersnippan på fb kan du läsa diskussioner om frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar