24 aug. 2013

Utmaning i höst

För någon vecka sedan fattade jag ett beslut jag borde ha fattat för länge sedan. Jag anmälde mig till en kurs i pilates på underbara Unisport. I höst ska jag alltså delta i en några veckor lång kurs med sessioner varje fredag och jag ska försöka få ut allt jag bara kan av det.
Jag har länge gått på gruppträning på Unisport, men då handlar det ju antingen om cardio eller någon sorts funktionell träning och sällan något mer lugnt och avslappnande i stunden. Träning får mig visserligen alltid att slappna av och det är alltid under den där ena timmen per vecka jag har chansen att helt koppla loss och bara fokusera på just nu, just här. Men jag har ändå känt att jag behöver något mer än så, något verktyg för att få kroppen att slappna av samtidigt som jag blir stark och hjärnan likaså utan att det behöver ske i enormt tempo och med hög puls samt krav på att prestera. Därför tror jag att pilates passar mig perfekt. Efter kursen hoppas jag sedan kunna ta med mig det jag lär mig och göra olika övningar hemma. Avslappning är något jag måste lära mig och en stark kropp vill jag ha. Pilates kan ge mig just det (googla det om du inte känner till träningsformen).
Jag har alltid varit en sådan där oerhört aktiv person, myror i brallorna kunde man säga att jag har. Det är ett personlighetsdrag (det finns likadana karaktärer i släkten). Jag går ofta på högvarv utan någon egentlig anledning och jag har svårt att sitta stilla utan att "göra något". Just därför måste jag öva mig på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar