27 maj 2014

Det viktigaste

Det är mycket som snurrar i ens huvud från stunden man inser att man ska bli förälder. Jag tänker ofta på hurdan mamma jag vill vara. Det finns några saker jag hoppas jag kan hålla fast vid.
  1.  Tid. Om vårt barn när hen är vuxen säger att "mina föräldrar hade inte tid för mig" kommer jag att känna att vi misslyckades. Jag vill att vi båda ska ha tid för barnet, genom barnets hela uppväxt, från spädbarnstiden till tonåren.
  2. Prylar, saker och leksaker gör ingen lycklig. Du kan köpa ett eller flera skratt åt ditt barn, men du kan inte köpa lycka åt ditt barn. Barn med saker upp till taket och ett konstant inflöde av allt de pekar på är inte lyckliga. De är bortskämda och de växer upp med helt fel värderingar. Jag hoppas vi kan lära barnet att prylar och saker är något som kommer i andra hand, när man har allt det där andra som är så viktigt i livet - kärlek, närhet, trygghet, mat, hälsa, innehåll i livet, glädje.
  3. Relationen till hälsa. Balansen mellan mat och motion. Jag hoppas vårt barn aldrig behöver uppleva ett skevt förhållande till mat och motion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar