24 juni 2015

Vad ska du med mina underbyxor till?

En sekund funderade jag på om det är jag som är lättkränkt/gammalmodig/rabiat/överreagerande eftersom jag upprörs av en sådan text. Men sedan tänkte jag att nee, det är fan inte ok.

Det var nämligen så att på länken idag mötte jag en man, kanske 25-30 år gammal. Han hade en t-skjorta på sig med texten A penny for your thoughts, a *jag hann tyvärr inte läsa* for your panties. Panties.

Vad fan ska du med mina underbyxor till?

A penny for your thoughts är ju något man säger när man undrar vad en person som verkar fundersam tänker på, inget konstigt där. Men den här mannen ville alltså också ha mina underbyxor. Jag blir äcklad. Kan jag inte få gå på promenad ifred utan att någon ska villa ha mina underbyxor?

"Men de är ju bara ett skämt!" Ser du hur jag skrattar. Jag gör inte det. Och du har inte rätt att haahaa, skämtar ju bara om vad som helst om folk blir illa till mods av det.

Jag överreagerar inte. Sådana där texter och de män som ogenerat går omkring med sådana bidrar till att kvinnor känner sig otrygga, till att sexistiska skämt anses ok, till att kvinnors upplevelse av att ha blivit sårade viftas bort. Det spelar ingen roll vad mannen skulle ha gett mig för mina underbyxor. Han ska inte gå omkring och vara intresserad av dem.

Ämne män som köper använda underbyxor behandlas förresten också i den nyaste säsongen av Orange Is The New Black.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar