3 juli 2015

Botaniska trädgården i Gumtäkt

Vi bodde i Kottby i nästan fyra år och har nu bott i Böle i ett år, båda hemmen på gångavstånd från botaniska trädgården i Gumtäkt och nu, igår besökte vi äntligen stället. Lite besvikna blev vi på avsaknaden av färg. Allting var liksom grönt. Grönt, grönt, grönt. Mera grönt. Det kostar 5 euro att gå omkring på området vilket en kan tycka är lite mycket. Nu när jag läser om trädgården inser jag att den finns på ett område som tidigare var en herrgård. Det finns så mycket jag inte vet om Helsingfors. Å andra sidan är jag ingen historiker heller, det förflutna har aldrig riktigt intresserat mig. Fast jag vet att det är viktigt för att förstå också nutiden.
Såhär beskrivs trädgården på luomus.fi.
"Välkommen till Gumtäkt botaniska trädgård, belägen på den över 500 år gamla Gumtäkt herrgårds före detta ägor! Här växte den unge Peter Forsskål upp på 1700-talet. Han kom senare att bli elev hos den moderna botanikens far Carl von Linné.
Vid den gamla herrgården har Helsingfors universitet sedan 1987 byggt en ny botanisk trädgård för att tjäna botanisk forskning och undervisning – samt för att förtjusa alla växtintresserade!
Trädgården har en bakgrund av sekellångt botaniskt forskningsarbete, ett fjärdedelssekel av planerande och byggande, hundratusentals arbetstimmar, tiotusentals plantodlingar och planteringar..."

Jag tackar vädergudarna för att de verkar ge oss i alla fall någon dag riktig sommar det här året. På söndag ska vi till Borgbacken, hoppas på bra väder då också.


Näihin kuviin, näihin tunnelmiin - ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar