7 sep. 2016

Lydnadsträning

Tanken var att jag och Essi skulle gå en lydnadsträningskurs en gång i veckan på Koirakoulu kompassi som är ett väldigt bra hundkursställe (ja ni fattar kanske vad jag letar efter för ord, hittar inget bra just nu...) men så visade det sig att vi var de enda anmälda på just den kursen så den ställdes in. Till min och Essis stora lycka fanns det plats på en onlinekurs med samma tema.

Jag och Essi har under de 6,5 år vi delat hushåll gått på otaliga kurser men nu hade vi haft en lång paus från allt sådant. A hände och det har inte funnits tid. I våras var vi med på en annan onlinekurs som samma företag ordnade, den gick ut på näsarbete, men jag konstaterade ganska snart att det inte alls passade Essi. Men nu den här hösten fanns det tid för en lydnadsträningskurs, i Finland mer känt som toko (som kommer från tottelevaisuuskoulutus), en disciplin där Essi är mycket mer i sitt element. Jag såg så mycket fram emot att gå kursen på plats, men en onlinekurs funkar förstås lika bra. I korthet så sker den alltså så att deltagarna får video- samt skrivet material och så har vi en Facebookgrupp där vi kan prata om problem och ge varandra tips. Jag är med för att det är kul, har inga ambitioner på att tävla i just den här grenen med Essi, även om vi var väldigt framgångsrika i rallylydnad för några år sedan.

Och vad är rallylydnad då? Rallylydnad, rallytoko, är en sorts "roligare" variant av lydnad. Eller var det i alla fall för några år sedan när jag och Essi tävlade i det, det har skett en större regelförändring sedan dess och jag är tyvärr inte alls så insatt längre. Den grenen älskar vi med Essi och vi fick i tiderna tre godkända resultat i den lägsta klassen och hade fått flytta upp en klass men så kom då alltså regelförändringen och A och ja...

Men lydnadsträning handlar alltså kort om att ha kontroll över hunden. Hunden ska kunna gå fint bredvid dig, sitta, ligga, hoppa på kommando etcetera. Det blir svårare ju högre upp i klasserna du kommer, men i grunden är det förstås tänkt som något som underlättar vardagen med hunden. En hund som lyssnar är a och o för att kunna ha ett fungerande vardagsliv. På Youtube hittar du massa videor från tävlingar om du blev intresserad. Här kan du läsa mer om Koirakoulu kompassis TOKO-kurser.

Anyway. Jag är med på online-kursen för att jag vet att Essi precis som alla hundar behöver få använda hjärna nu och då, för att det är en kul grej och för att det som redan konstaterat underlättar vardagen. Jag har inget schema jag följer. Toko kan man träna var som helst när som helst hur korta stunder som helst. I hissen där hemma kan jag träna på ögonkontakt och under promenaden kan jag begära att Essi kommer och sätter sig bredvid mig och i hundparken kan jag ropa och begära att Essi ska komma till mig. Det är inte krångligare än så. Men det går förstås åt en hel del godis. Jag använder oftast helt vanlig hundmat som belöning, dock inte samma som Essi äter som mat. Det funkar.


Jag har som sagt inga större drömmar om toko-framgång med Essi. Men min dröm om att någon gång äga en riktig hobbyhund står kvar. Någon som jag kunde träna riktigt på riktigt med. Helst toko eller rallytoko. Det får bli mitt "före jag fyller 50"-mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar