9 dec. 2016

Fråga 6 och 8 i julkalendern

Som sagt så kommer svaren på frågorna i Kajsons julkalender att droppa in här lite hipp som happ enligt hur tid och ork finns för att svara på dem. Några förblir obesvarade också, men fråga 6 och 8 tycker jag om, de vill jag svara på!

Frågorna hänger, tycker jag, ihop och lyder:
Vad är det bästa med dig själv?
Vilken egenskap hos dig själv skulle du vilja utveckla?
För ser du. Det bästa hos mig är min organisationsförmåga och min effektivitet. Där kom två av mina bästa egenskaper förresten. Om jag tvingas välja en så är det min effektivitet. Jag gör saker nu istället för att hålla på och prokrastinera (ett riktigt modeord det där...), det vill säga skjuta fram saker. När jag gör något så gör jag det sedan från början till slut utan onödiga kreativa pauser eller annat som kan tänkas störa mitt arbetsflöde. Det känns som om många lever enligt devisen varför göra sådant i dag som en kan göra i morgon men jag lever istället enligt varför göra sådant i morgon som en kunde ha gjort i går. Jag lever vardagen enligt en plan, min man blir ibland t-o-k-i-g på det. Jag har planerat dagarna minst två veckor framåt och har koll på vad som händer ännu längre fram än så. Men. Det här är förstås inte bara bra. De egenskaper jag gärna skulle utveckla är förmågan att inte vara så effektiv och organiserad hela tiden. Mera här och nu, helt enkelt. Spontan är väl ett annat ord för det. Hrr, jag ryser av tanken på att vara spontan. Det har aldrig passat mig och ännu mindre nu med en två-åring där hemma. Ibland blir jag t-o-k-i-g när mannen föreslår att ska vi göra xx i dag? och jag bara nej det har inte funnits i vårt veckoschema, hur ska det gå med A:s sovtid, vad ska vi då äta, hur tänkte du riktigt nu?!?! Och han tittar på mig som om han precis hade föreslagit att ska vi flyga till månen och jag hade undrat hur han riktigt tänkte där.

I det stora hela är det förstås bra att vara organiserad och effektiv. Men det kan krocka med andra människors önskemål, speciellt om de andra inte är så organiserade. Jag vet att folk förundras över att vi i den här familjen skickar ut till exempel kalasinbjudningar flera veckor i förväg men jag får nippor när de i sin tur skickar ut en inbjudan för ett kalas en vecka i förväg. Kom födelsedagen som en överraskning, eller vad handlar det om? Förresten är en annan god egenskap jag har att jag är så punktlig och jag tänker inte ens gå in på hur flyförbannad jag blir varje gång jag, som alltid, är i tid till en träff eller ett möte, eller har gjort allt klart där hemma för gäster och andra människor är sena... Jag är alltid den som väntar på någon annan. Och folk har noll respekt för min tid. Noll. Det är förbluffande så egocentriska folk är. Andra människors tid spelar ingen roll för någon.

Nu blev det lite väl gnälligt det här... Jag avslutar med fråga nummer 9 för lite gladare tankar.
Vilken plats på jorden skulle du vilja resa till när du blundar och drömmer dig bort?
Just nu är drömmen ett all inclusive-hotell med varma och barntrygga pooler, god mat, aktiviteter för A (så jag inte behöver underhålla honom men han ändå har något kvalitativt att göra), sol och frisk luft, rödvin och helt enkelt service. Att inte behöva göra några som helst plikter på en hel vecka! Drömmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar