7 dec. 2016

Självständighetsledigheten och fråga 7 i julkalendern

Efter fyra dagars ledighet var det igen svårt att komma igång på jobbet i dag morse. Jag är sällan en sådan som kommer tillbaka efter en längre ledighet och bara let's go, nu köööör vi!!! utan jag startar långsamt. Nu är det inte länge kvar till jul och då har jag tio dagar ledigt så ska försöka få undan det mesta jobbet nu under de här två veckorna fram tills det så det är bara att slappa sedan.

På tal om jul... Behöver du tips på något att bjuda åt kompisarna när de kommer på kaffe eller något att ta med till jobbet till julglöggen? Här varsågod! Kavla ut pepperkaksdeg, smula på blåmögelost, rulla som en rulltårta, in i ugnen på 200 grader i 10 minuter. Skär i lämpliga bitar. Det här gör dig garanterat populär bland alla som smakar.


Tomtarna har dykt upp i vårt hem. "Alexanders tomte", tyckte sonen.

Lucka 7 i Kajsons julkalender då (6 kommer kanske senare)?
Vem skulle du vilja sända extra kärlek till idag?
Med anledning av gårdagens fest på slottet (jag tittar varje år, utan undantag) så vill jag svara: våra krigsveteraner. Både nulevande och redan döda, som min morfar som dog 2007. Och till alla hästar som var med i kriget. Jag läste en riktigt gripande artikel om ämnet i HS och började nästan gråta. Nu hittar jag inte hela artikeln på webben, men här (klicka) finns i alla fall bilder som tydligt visar vad de tusentals hästarna som skickades till kriget tvingades gå igenom. Var fjärde häst kom aldrig hem igen. Djur förtjänar också kärlek, det är alls vår skyldighet, djurägare och alla andra, i dagens värld att se till att djuren aldrig behöver lida på samma sätt som djur förut har lidit.


Igår tog vi en lång promenad "runt" Arabiastranden. Jag vågade mig ut på isen, men inte längre än typ 3 meter från stranden. Ibland när vi vill gå en längre promenad på lediga dagar så försöker vi tajma så att A sover i vagnen medan vi går. Det lyckades riktigt bra igår, med undantag för de allra sista 15 minuterna när A vaknade och ville "bort härifrån". Det betyder på klarspråk: mamma ska bära mig hela vägen hem. Vem behöver gym när man har en två-åring?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar