26 maj 2013

Aftermath

Det är bevisat. Jag springer 10 kilometer på 1 timme 10 minuter. Bäst löpte jag de sträckan mellan 4 och 6 kilometerspunkterna. Efter 7 kilometer blev det riktigt tungt och sista 1 kilometer gjorde jag enbart på sisu. Men det var härligt väder, underbar stämning och positivt på alla sätt.
Men sen då. När man kommer i mål får man bland annat det som syns under. Det är proteinjugge med alldeles för mycket sötningsmedel (Vitalinea, ska skriva om den produkten någon dag), det är sötat, smaksatt vatten, banan (det är ju bra!), proteinbar med chokosmak, nudlar (wtf?), kex och rågbröd (också bra!). Men det som man egentligen vill ha är ju protein, som kvarg (osötat, tack!), bra kolhydrater som just rågbröd och banan, mineralvatten och kanske någon återhämtningsprodukt. Så minus för det. Mer vettig mat och mindre tillsatser. Nästan allt som jag fick har en innehållsdeklaration på minst 15 ingredienser, hälften är olika tillsatser och sötningsmedel. Salladen är i princip en blandning av majonnäs och konserveringsmedel.
Men det måste jag säga. Idag var första gången jag smakade på en proteinbar. Smaken var choklad och det smakade faktiskt choklad. Jag har ingen aning vad som finns i den för jag förstås inte vad ingredienserna är, men det förstår jag att det inte finns något naturligt i den. Jag är förvånad att det ändå smakar så mycket som "vanlig" choklad. Ändå kommer jag inte att byta. Proteinbars är onödiga om man ser till att äta ordentligt, mycket protein på naturligt sätt. Så det finns ingen orsak att köpa dem.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar