15 maj 2013

Arga sockerkällor

Jag bongade den här affischen på stan förra veckan. Rovio har nu börjat sälja också Angry Birds -shake. Rovio är ju som bekant det finländska företaget som för ett par år sedan skapade spelet Angry Birds som blev en global succé. Företaget har sedan dess i jämn takt kommut med produkt efter produkt med de arga fåglarna som tema: påslakan, läsk, kramdjur, mattor etcetera. Nu också den här mjölkdrycken.
Produkten marknadsförs med orden:


Uudet Angry Birds -juomat ovat maistuva ja terveellinen vaihtoehto välipalaksi ja ne valmistetaan Suonenjoella, lähialueen maitotiloilla tuotettuun maitoon. Juomat sisältävät aitoa marjaa tai hedelmää, B2-, B12- ja D-vitamiinia sekä kalsiumia ja proteiinia. (Källa)

Det är alltså mjölk, protein, gott, hälsosamt, lämpligt som mellanmål, fullpackat med vitaminer och kalcium och dessutom tillverkat i Finland. Vad är bättre än det?
Läser man innehållsförteckningen så inser man ändå snabbt att det här bara är ännu en sockerdryck och att det nu verkligen inte ska konsumeras som mellanmål.  27,3 gram socker per förpackning av produkten garanterar nog ett rejält sockerrus och så småningom sockerberoende vid daglig konsumtion. En Angry Birds -läsk innehåller 30 gram socker, som jämförelse.

Jag försöker inte svartmåla Rovio, de kan gott få tjäna pengar på sitt spel. Marknadsföringen ljuger men som med allt annat som föräldrar köper åt sina barn eller tillåter att de konsumerar så är det ju på föräldrarnas ansvar att kolla vad som verkligen finns i drycken. Visst finns det både protein, vitaminer och kalcium i drycken men också en sjuk mängd socker. Dryckerna lämpar sig alltså inte som mellanmål hur gärna Rovio än försöker sälja dem som sådana. Snarare passar sig dryckerna som lördagsgodis eller efterrätt. Låt barnen dricka, men inte varje dag. Plus för att de tillverkas i Finland förtjänar de i alla fall!

Sådan här marknadsföring är vardag. Det finns hur mycket som helst jogurtar där ute som marknadsförs med att barnen behöver kalcium och vitaminer och att jogurten gör att de "växer bra". De flesta produkter är fulla med både socker och olika e-koder, precis som den som finns på bild nedan. Jag kan ändå förstå att föräldrar köper sådant till sina barn. Såklart vill man ge barnen det som är bra och hälsosamt. Många har inte heller orken eller kunskapen att börja väga alternativ mot varandra - de väljer det som är lättillgängligt och ser rätt ut. Och det utnyttjar såklart företagen.

Lite mer eftertanke och en enkel granskning av innehållsförteckningen kunde ändå spara många barn och unga problem med hälsan. Det tar inte lång tid. Det är inte svårt. Företagen kommer aldrig att skriva ut att "obs obs obs - den här drycken kan göra ditt barn sockerberoende och fet"- det är ditt jobb att ta reda på det. Och välja det vettigare alternativet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar