10 maj 2013

Diabetsvården och kosten - varför tvingas folk ta medicinerna?

Om du är ens lite intresserad av matens betydelse för din hälsa och dessutom har 30 minuter tid över för att se på ett tv-program så ska du se gårdagens Spotlight. Avsnittet handlar om lchf och hur det man äter påverkar ens hälsa (nå såklart gör det det i allra högsta grad!). Speciellt handlar det om personer som har vuxendiabetes och kostens betydelse för dem. Programmet frågar sig varför läkarna verkar vara så ovilliga att prata om kosten och istället bara skriver ut mediciner åt alla diabetiker samtidigt som de officiella rekommendationerna låter förstå att det är helt okej för diabetiker att äta socker till och med tre gånger om dagen. "Det är ju därför man tar insulin."
Kostdoktorn är också med. Jag går in på hans blogg nu och då för att han är så saklig och för att han kommenterar aktuella frågor som just sockerberoende och diabetesvården. Det här är saker som det helt klart behövs med debatt och kunskap om eftersom vuxendiabetes sprider sig likt pesten en gång gjorde.
Läs också den här intressanta diskussionen på svenska Yle kring programmet och diabetesvården.

Givetvis handlar det här ju om att läkemedelsföretagen inte har någon som helst glädje av att folk faktiskt blir friska från diabetes. Då säljer de ju inga mediciner. Tvärtom har de glädje av att folk är så sjuka som möjligt och äter så många mediciner som möjligt utan att ändå dö - då strömmar det in pengar. Därför ser rekommendationerna ut som de gör. Pengar. Liksom allt annat här i världen.
Och ja, det finns inga vetenskapliga studier ännu kring lchf-dietens långsiktiga effekter. Men då undrar jag ju. Om en person äter lchf, blir frisk från sin diabetes och mår hur bra som helst... Varför får denne inte fortsätta med det då?

Jag kan ju avsluta med att säga att jag som jag också sagt tidigare inte skulle kunna bry mig mindre om vad folk äter. Själv följer jag inte lchf utan äter glatt både pasta, bröd och socker. För att jag mår bra. Jag tycker alla ska äta som de vill enligt hur de mår bäst - om lchf är det rätta så go for it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar