11 sep. 2013

När kroppen är som en iPhone

Eftersom jag jobbar med språk och gärna diskuterar sådant som självförtroende, hälsa, vikthets och press på unga kvinnor så kan jag inte låta bli att filosofera lite kring ett ord som har fastnat som jag läste flera gånger i helgen i sammanhanget skönhetsoperationer.
Det var så att jag hamnade på en svensk blogg där skribenten skriver mycket om sitt eget utseende, vad hon gör för att se ut på ett visst sätt och vad allt hon har låtit en kirurg korrigera. Jag tänker inte länka för jag sprider helst inte länkar till bloggar där utgångspunkten är att den kropp du har är fel och måste korrigeras. Men det jag alltså började läsa var svaren till en fråga som bloggerskan ställde till sina läsare. Hon undrade hur många av hennes läsare som skulle genomgå en skönhetsoperation om det vore gratis. Det första som förbluffade mig var antalet läsare som svarade att de aboslut skulle låta operera dittan och dattan om de fick det gratis (och trots att de inte kommer att få det gratis tänker göra det ändå). Posten fick kring 300 svar och jag hittade fyra-fem tjejer som inte vill operera sig. Det andra som förbluffade mig var ordvalet bland de här unga tjejerna som vill operera sig. De flesta skrev om att de skulle fixa brösten, läpparna, rumpan, magen, käken, nästan etcetera. De skulle alltså inte förbättra, förstora, förminska eller vad man nu gör när man skönhetsopererar sig. De skulle uttryckligen fixa.
Vad är det man tenderar att fixa, såhär i normal svenska. Nå, jag tycker att man fixar det som är fel på något sätt. När man fixar så lagar man något som är sönder, man rättar till det som blivit fel. Jag känner av en viss attityd av det blev fel när jag skapades och nu ska jag rätta till det felet. Det är alltså inte så att tjejerna tycker att de nu är helt ok som de är men att de kan få ännu bättre utseende, nej, deras kroppar har fel som de bör rätta till med operationer.

Jag kan inte ens börja beskriva hur synd jag tycker att det är att en massa unga kvinnor går omkring och tycker att den kropp de har fått har en massa fel som de måste låta kirurger och dyra skönhetsprodukter rätta till. Att kroppen är som en iPhone. I samma ögonblick som du upptäcker att den har ett fel så skickar du in den för att repareras och så får du den tillbaka sedan, utan felet. Att du inte kan använda iPhonen så länge den har felet, därför måste det korrigeras.

Våra kroppar kan göra helt underbara saker för oss, men vi kan aldrig njuta av allt det om vi konstant går omkring och letar fel i dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar