10 sep. 2013

Hur det egentligen ligger till

Jag upphör aldrig att fascineras av hur fb fungerar, det vill säga hur folket som finns på fb fungerar. Jag kan skriva långa statusuppdateringar om någon orättvisa i världen, exempelvis något om människohandel, och dessutom ställa en direkt fråga och ingen svarar. Senare laddar jag upp ett foto på en tallrik med ärtsoppa, skriver något semiroligt om hur det är så gott men att T inte gillar det och att jag nu utnyttjar det faktum att han inte är hemma för att äta ärtsoppa av alla saker och på ett dygn har 11 personer gillat bilden. Jag bara jaha, så det är så det här fungerar.
Och då har jag funnits på fb i ganska exakt fem år.

Nå, nu är det ju så att fb inte skapats för att diskutera och debattera och kontemplera svåra frågor i världen, orättvisor och våld och sådant. Nej, fb har skapats för att du ska kunna visa upp små roliga glimtar av ditt liv som folk kan gilla. Varför vet jag inte.
En så liten sak som en ogilla-knapp skulle kunna förändra fb på många sätt, det är jag helt övertygad om. Och jo, jag är medveten om att fb är på väg att dö ut och att det är instagram som gäller, men jag ligger alltid lite efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar