22 nov. 2013

Varje sekund du tillbringar med en bok är en sekund du har nytta av för resten av livet

Oj oj oj nu gick min skrivarfingrar igång. Jag läste den här kolumnen på Svenska Yle skriven av Ellinor Sundqvist och bara nej nej nej så är det inte alls!
Det här temat, unga som läser och inte läser, ligger nära mitt hjärta. Jag ser bara positiva följder av att folk läser mycket böcker och då specifikt skönlitteratur. Men jag ser också mycket positiva följder av att allt flera lär sig allt mera om vad allt elektroniska apparater har att erbjuda oss.
Sundqvist skriver att barn och unga idag inte är intresserade av böcker och tycker dessutom att det är en dålig sak att skolorna kräver att eleverna skriver saker på dator. Såhär tycker jag: barn och unga är inte alls ointresserade av böcker. Barn och unga älskar fantasivärldar, berättelser och sagor större än livet - det tror jag alla gör och det är en bra sak. Men många barn och unga är inte vana att läsa böcker i dagens läge. De är vana att se filmer, spela spel på olika plattformer och kanske läsa kortare texter. Framförallt är de vana att allting finns på en skiva eller en hårddisk eller i cyberrymden, inte att de måste fysiskt bläddra i någon bok för att kunna ta del av en historia.
Och då kommer vi till följande bit, det elektroniska. Det är mer än bra att skolorna får in allt mera användning av olika system, teknik, elektronik och prylar i sin undervisning. Alla måste lära sig skriva för hand, men efter det är det bara att fire away med datorer och plattor, tycker jag! Och det är också mer än bra att allt mera böcker, texter, undervisningsmaterial finns i elektronisk form. Jag älskar den här utvecklingen, att vi sakta frångår fysiska böcker och tidningar och artiklar och allting finns i elektronisk form. Och jag tror att det är mycket bättre för mänskligheten på många sätt.
Men problemet då. Nå som Sundqvist säger så läser inte barn och unga mera. Däremot tror jag som sagt att de nog är intresserade, problemet är att de inte känner till hur härligt det är att läsa. Dessutom har de aldrig lärt sig att sätta ner tiden på att läsa, de serveras ju en massa historier på film, spel etcetera där det går mycket snabbare att ta in en historia.
Den generation som växer upp nu, en del av dem i alla fall, kommer kanske aldrig att ha läst en bok i sitt liv. Det har förödande konsekvenser inte minst för språket. Vi kan inte sitta och säga att "synd att de inte läser, det är nog de där apparna som tar all deras tid" och sen skälla på dom för att dom tillbringar så mycket tid med sina mobiltelefoner. Vi måste visa dem, lära dem, aktivera dem.
Skolorna kan göra så mycket, precis som föräldrarna, bara vi släpper den här teknikrädslan. Barn och unga är så otroligt orädda för teknik, de vill använda den. Låt dem använda den för att exempelvis läsa och skriva längre texter. Att någon sitter med en Ipad i famnen betyder inte att personen endast läser korta Twitter-meddelanden, det kan betyda att personen sitter och läser en bok. Det ena utesluter inte det andra, vi måste bara ge de unga en chans att förstå att det finns ett enormt värde också i längre texter. Låt ungdomarna visa att de kan förstå det här!
Och låt barnen göra saker som tar lång tid, lär dem att fokusera på en grej i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar