11 dec. 2013

Att hålla fast

När jag läste Gone Girl blev jag hemskt tagen av det faktum att huvudpersonerna, mannen som misstänks för att ha mördat sin hustru och den försvunna hustrun, hade ett så destruktivt förhållande. Det här är något jag ofta tänker på: parförhållanden som är så otroligt destruktiva för båda parter och som inte ger någon något men där den ena eller båda inte klarar av att släppa taget. Och främst av allt funderar jag på vad det kan tänkas bero på.
Nå, jag vet ju att det beror på makt och kärlek och hur de två samverkar, men jag kan liksom inte förstå att människohjärnan fungerar på det viset. Att om du har en man som slår dig, så klarar du inte av att inse att han aldrig kommer att förändras. Eller om ert förhållande sedan länge endast är något ni upprätthåller bara för att det är så jobbigt att dela på all egendom, att ni ändå inte kan erkänna för varandra att det aldrig kommer att bli bra igen.
Om jag skulle bli en psykolog så är det här något jag skulle engagera mig i.
Förresten, boktipset gäller fortfarande. Läs Gone Girl! Det är en av de bästa kriminalromanerna jag någonsin läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar