10 dec. 2013

Ungdomar och sexlivet

Jag tror att ett bra sätt att lära känna kidsen idag (vilket är bra att göra) är att gå in på forum där kidsen kan hålla till mer eller mindre anonymt. Då kommer sanningen fram. Jag surfar runt på lite olika forum nu och då där ungdomar i Sverige och Finland kan ställa frågor om preventivmedel, pubertet, graviditet, abort, sex, samlevnad, kärlek etcetera. Det finns för övrigt en jättebra svensk sida med sådan här information: tjejjouren.se
En sak som jag förundras över är hur det finns en sådan enorm tudelning hos dagens ungdom. Det finns de som är otroligt måna om att skydda sig, ofta är graviditeter det de är mest rädda för. De använder ofta både någon form av hormonellt p-medel och kondom, men är ändå konstant rädda för att de själva/flickvännen ska vara gravid. Sedan finns det de som inte bryr sig, som slarvar och struntar i skydd men ändå inte är rädda.
En del tjejer skriver in och har till och med besökt en läkare eller ungdomsmottagning där de fått veta att de inte väntar barn, har preventivmedel som skyddar, men trots det så är de helt säkra på att de nu väntar barn och undrar vad de ska göra. Andra tjejer eller killar beskriver upprepat sex med någon där inget som helst preventvmedel använts och undrar varför det nu är så viktigt för ingenting händer ju ändå trots allt.
Och jag kan inte förstå hur denna tudelning kommer sig. Varför det har blivit så. Men jag tycker det är synd att en del går runt och är skiträdda och andra inte alls bryr sig.
Jag har mycket kritiskt att säga om den finska skolan, men just nu kan jag ju säga att sexualupplysningen åtminstone är riktigt från röven. Det ska inte få vara så här.
Här finns en bra sajt med frågor skrivna av finländska ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar