9 dec. 2013

Stora kvinnor, små kvinnor - om att hålla käften

Har du någonsin fått höra av någon annan att "nu borde du nog göra si och så för att du ser ut si och så" (och då ska du alltså läsa mellan raderna att så du ser ut nu är inte snyggt och personen som säger så vill att du ska se ut på ett annat sätt för att det där andra är snyggt)?
Det har jag ibland fått höra. Att höra det när man är sjuk i anorexi är en sak, men att höra det när man är fullt frisk och bara råkar se ut på ett visst sätt är något helt annat. Jag kan inte ens räkna alla gånger som äldre kvinnor sagt till mig att "du som är så liten ska nog ta och äta lite extra ---". Oftast är det äldre kvinnor som säger så till mig. Det kan hända att någon man någongång sagt så, kanske. Men äldre kvinnor är speciellt bra på det.
Jag vet inte hur man kan förklarar det, annat än att personen tror sig ha rätt att säga åt mig hur jag ska se ut. För det gör dom ju, när dom säger åt mig att äta lite extra. Gå upp i vikt, jag vill att du ska vara mulligare!
Är det inte ett ganska sjukt samhälle vi lever i där personer tycker att de har rätt att ha en uttalad åsikt om hur en annan människa ska se ut? Jo det är det.
Elaine Eksvärd, som jag älskar, skrev om det här i helgen. Då handlade det om personer som säger åt tjejer att sluta gymma för du blir ju så stor när du gymmar.

Och man bara shut the fuck up och mind your own business! Jag ser för fan ut hur jag vill!

Tänk att det ens ska vara en diskussion det där med kvinnor som gymmar och hur de blir eller inte blir biffiga. Vad är poängen med att gymma om inte för att få muskler?

Kolla också det här inlägget av Elaine, det handlar om samma tema, men då överviktiga personer.

Personligen tar jag ogärna emot kommentarer om hur min kropp ser ut. Komplimanger funkar egentligen bara när de kommer från min blivande man, alla andra ombedes att hålla käften. Däremot tar jag hellre emot komplimanger som har att göra med exempelvis mina kläder eller mitt hår, men också då måste det ske i rätt kontext. Och har du något elakt att säga så behöver du inte säga det alls. Alla har vi rätt till våra åsikter, men det betyder inte att vi har rätt att säga åsikterna högt. Du kan sitta och tycka att jag är den fulaste människan på jorden, eller den sexigaste men jag behöver inte få höra det, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar