12 dec. 2013

Klackar på fötterna

Nu när det snart är juletider så fylls staden, tidningarna, teven och bloggarna av en massa vad man ska och inte ska ha på sig på julafton och på nyårsafton. Så kom jag att tänka på ett kapitel i boken Konsten att vara kvinna, som jag skrev om i höstas. Där skriver Caitlin Moran (nu kan jag eventuellt komma ihåg den här passagen i boken lite fel, för det var några månader sedan, men slutsatsen torde vara den samma i vilket fall som helst) om hur hon under någon fotosession i något sammanhang hade på sig ett par högklackade skor och liksom tänkte högt att "hur kan man gå i sådana här?!" och fotografen då svarade att "ingen kan gå i dom, dom är till för att se bra ut på fotografier och på catwalken, inte för att vara sköna att gå i".
Och så tänker jag på det huvudlösa i att så många kvinnor tvingar ha på sig saker för att det ser bra ut, att ska man (kvinna) vara fin får man (kvinna) lida pin. Varför sväljer så många kvinnor det? Varför är det så viktigt att se bra ut att en massa kvinnor tolererar att det gör ont?

Själv använder jag klackar kanske 3 gånger om året och det är lika konstigt alla gånger. Jag hatar det. Enda orsaken att jag gör det är för att det finns kvar någon liten tjej i mig som tycker sig känna sig så vuxen alla gånger det händer. Dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar