11 feb. 2014

Vårt västra grannland

Det är så otroligt fascinerande tycker jag, hur Finland är så olika sina grannländer i öst och väst. Finland har en gemensam historia med både Sverige och Ryssland, men för tillfället tror jag skillnaderna är större än någonsin.
Jag tänker till exempel på Sveriges offentliga rum som är mycket mer mångsidigt än Finlands motsvarande. Politik, underhållning, debatt, teve och film är så mycket mer mångkulturellt och också på andra sätt mer mångsidigt i Sverige. I Finland är det fortfarande vita heterosexuella personer som är normen i det offentliga rummet och det är synd.
Varje år när vi tittar på Melodifestivalens deltävlingar slås jag av hur exempelvis mörkhyade artister och också mörkhyade programledare är vardag i Sverige. I Finland har vi väl inte en enda mörkhyad programledare i teven? Mörkhyade artister? Svåra att hitta. Drag queens på scen skulle utmålas som en freakshow i Finland men i Melodifestivalen är det ett årligen återkommande bidrag. Och jag behöver knappast ens börja prata om Yohio, sådant skulle hånskrattas åt i Finland men så vitt jag kan se älskar svenskarna honom.

Det här bidraget gillade jag för övrigt mycket, från lördagens deltävling i Melodifestivalen.

2 kommentarer:

  1. Jani Toivola i Idols, Tea Khalifa i Voice of Finland och Arman Alizad… Artisten Musta Barbaari är också på gång nu. Finland är på väg men långsamt?!? Den finska filmen Leijonansydän är också grymt bra http://www.youtube.com/watch?v=uLEYUCPQzpo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har rätt, men exempelvis Musta Barbaari är ju känd mera just för att han är "udda" i Finland än något annat, tycker jag. Leijonasydän har jag inte sett, tack för tipset!

      Radera