5 juni 2014

Gradun avklarad, ser fram emot sommaren och hösten och allt som komma ska

Igår när jag loggade in på uni-mejlen så hade jag fått ett mejl om att mina studiepoäng för gradun nu ha registrerats. 40 studiepoäng, de allra allra sista studiepoängen jag någonsin kommer att få (förutsatt att alla mina studier också har godkänts, det vet jag inte ännu). Det där med att läsa till doktor funderade jag på en tid, men just nu känns det som att jag har annat jag hellre gör före det. Kanske den dagen kommer då jag blir sugen, då är det ju bara att ansöka.
Hur som helst: kanske jag kan kalla mig politices magister nu då! Jag är stolt och så oerhört tacksam över den finländska utbildningen. Tänk att jag har fått gå i skola i nästan 20 år helt gratis (nå, gratis är det ju inte, men åtminstone kostar inte själva undervisningen). Tänk att jag har fått bli expert på kommunikation utan att tvingas betala för det. Det är något man lätt glömmer, vi är ganska privilegierade här i Finland i just den här saken.
Så tycker jag också att man har en skyldighet att ge tillbaka för det man har fått - det vill säga jobba och betala skatt. Ge tillbaka till samhället, helt enkelt. Och förvalta all den kunskap man har fått. Det är ju meningen att den där magisterutbildningen ska utnyttjas också.
Jag ser i alla fall just nu fram emot en händelserik sommar då jag till skillnad från de senaste somrarna inte behöver fundera på studierna alls utan kan fokusera på att jobba och vara gravid och flytta och planera bröllop och köpa vagn och allt sådant där. Och så ser jag också mer och mer fram emot att vara mamma- och föräldraledig sen i höst och vinter. Både med tanke på att jag får umgås med mitt barn, obviously, men också med tanke på att jag kommer att ha en längre period av lugnare dagar. Jag minns inte när jag senast har varit ledig mer än några dagar i ett kör, helt ärligt. Det har alltid varit antingen studier eller jobb. Jo, det måste ha varit hösten 2011, då jag besökte T på Island, då hade vi båda semester den hela veckan och bara njöt. Det är faktiskt senast jag haft ledigt på det viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar