17 juli 2014

"Hemma hos oss gör vi hur vi vill!"

Svenska Yles nyheter publicerade igår en text som handlade om en studie som visar att hur du än vänder och vrider på det så är det fortfarande kvinnorna som har det största ansvaret när det gäller att ta hand om hem, barn, matlagning, tvätt och så vidare. Finland ingick inte i studien, så vi ska inte börja dra för långt gångna slutsatser här nu. Men jag är så otroligt fascinerad av att läsa kommentarerna när just sådan här nyheter kommer. Inte bara för att kunna höhhö, sådana konservativa människor det finns utan också för att kunna jaha, inte undra på att det fortfarande ser ut såhär i statistiken när folk tänker sådär.

"Vad är problemet då? Varför måste kvinnor och män vara exakt lika? Vi är ju olika till naturen, acceptera det. Har inget emot lika rättigheter men feminismen har ju inget grepp om verkligheten." skriver signaturen Jag.
"Män står fortfarande för lejonparten av en familjs inkomster...oftast!" skriver signaturen KK.
"Det finns en orsak till att det heter kvinnogöra. O andra sidan ser man inte kvinnor allt för ofta serva båtmotorn, klippa gräset, byta däck på bilen eller fixa oljepannan. Varför krävs ingen jämställdhet i dessa arbeten? Eller anser fruntimmren att dessa jobb inte är lika mycket värda som att fylla och tömma bykmaskinen?" skriver signaturen Ragnar.
"Är inte alls överraskad över undersökningens resultat, såhär har det alltid varit och kommer högst troligen också att vara i framtiden, kvinnan jobbar mera i hemmet, mannen mera utanför hemmet och sköter oftast reparationer och underhåll. Varför i dagens läge försöka ändra på allting, sådant som fungerat i generationer är högst antagligen väl utprovat och visat sig vara den bästa lösningen, för de flesta. Att det sen alltid finns undantag är helt klart, huvudsaken är ju att arbetet och sysslorna löper och alla är nöjda." skriver signaturen Realist.
Det finns tre typer av åsikter när man diskuterar fördelningen av arbetet i hemmet. De som tycker att jo kvinnor gör mera men så har det alltid varit och ska alltid vara för att kvinnor av naturen är bättre på det/kvinnor tjänar mindre pengar i arbetslivet/kvinnor inte klarar av de tyngre sysslorna som byta däck på bilen etcetera/kvinnor ju vill göra det och de som tycker att det där stämmer inte för JAG är man och JAG brukar nog diska hemma!!! och de som tycker att hmm, här har vi ett problem, hur ska vi tackla det?

Jag är helt för att par själva bestämmer vem som gör vad i hemmet, det har inte jag något att göra med. Men vi kan inte blunda för att det faktum att de flesta par fördelar arbetet just så att kvinnan har huvudansvaret hemma och att det här ställer till det också utanför hemmet. Det är liksom inte så att jag försöker pracka på folk jämställdhet i hemmet för att jag tycker att jämställdhet är en så otroligt fin ideologi, det är för att brist på jämställdhet i hemmet på riktigt orsakar problem också utanför hemmet.
Jag vet mycket väl att det finns kvar par där båda anser som signaturen Ragnar ovan att "det heter kvinnogöra av en orsak" men jag vet också att de flesta par har aldrig bestämt att såhär orättvist ska det vara - det har bara blivit så. Ofta händer det senast när det föds barn i familjen. Man bara liksom glider in i det av misstag och så tio år senare vaknar man upp och inser att det gick just som det inte skulle gå. De flesta vill ju leva jämställt, det är jag helt övertygad om. Och ett bra sätt att få folk att vakna upp och inse att shit, vi är inte alls jämställda är att tala om det. Därför välkomnar jag statistik som i artikeln.

Jämställdhet i hemmet är något fint, något att skryta med och vara stolt över. Men det handlar också helt på riktigt om hälsa, lycka, rättvisa, trygghet, kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar