19 nov. 2014

Aborter inget personalen ska få välja bort

Jag kan inte för allt i världen förstå varför det ska skrivas in i lagen att hälsovårdspersonal ska få säga nej till att delta i aborter. Men ändå finns det ett medborgarinitiativ där målet är att en sådan lag ska skrivas. Du hinner skriva under ända fram till den 23 november om du förstår varför det ska finnas en sådan lag och dessutom håller med.

Alla kvinnor i Finland har rätt till abort och det är något som vi knappast kommer att ändra på inom kort, och det är en bra sak. Aborterna utförs av utbildad hälsovårdspersonal med den expertis som behövs för att inte bara sköta det rent medicinska utan också att möta kvinnan som genomgår aborten. Kvinnor gör inte aborter för att det är roligt, de gör aborter för att det är det bästa alternativet för just dem i det läget. Ibland är orsaken så enkel som att man i ultraljud har konstaterat att det här fostret knappast överlever utanför magen på grund av xx eller xx. En del kvinnor vill då genomgå en full graviditet och förlossning, andra vill avbryta graviditeten omedelbart. Hur man än väljer är det en oerhört tung sits att vara i och för mig en självklarhet att de som då sitter på det medicinska kunnandet stöder en hur man än väljer. Väljer man abort ska man inte, utöver att behöva sörja det barn som aldrig fick leva också behöva fundera på huruvida man nu kommer att få det stöd man behöver eller om man kommer att få höra att jag vill inte delta i den här aborten eftersom jag tycker att aborter är fel, trots att jag utbildat mig för att göra just det, men låt mig hämta min kollega, hon har inget emot aborter.
För mig är det lika självklart att barnmorskor, läkare och sjukskötare sköter aborter som att en kirurg opererar ett ben som gått av. En kirurg kan inte heller säga jag opererar inte för jag tror inte att benbrott kan fixas på det viset. De två kan inte jämföras, men så länge vi har lagliga aborter i Finland måste det garanteras att det alltid finns personer som på lagligt och tryggt sätt kan utföra dom. Den som har något emot aborter ska inte bli gynekolog, så är det bara. För aborter handlar inte om att ta en annan persons liv. De handlar om att ge vård samt hjälpa och stöda de kvinnor som precis har fattat ett av de allra svåraste besluten i sitt liv.

Däremot tycker jag, precis som många andra, lite off-topic, att de foster som aborteras inte ska behöva kämpa för sina liv utanför livmodern. Det här ska gå att undvika, måste gå att undvika.

1 kommentar:

  1. Tack för att du skrev det här. Jag tycker också att det är vansinnigt att tala om moralklausuler i vården.

    SvaraRadera