20 nov. 2014

Hunddrömmar

Jag är ju som bekant hundägare och det var nog på alla sätt en dröm som gick i uppfyllelse den där dagen i april 2010 då vi bestämde att Essi ska bli en medlem i vår familj. Hon är verkligen en härlig typ, men det har såklart varit en resa med både utmaningar och härliga stunder och ännu är inte resan förbi. Men nu har jag börjat dream bigger... Helt bokstavligen. Jag drömmer om en lite större hund (Essi väger under 4 kg, kanske lite drygt om hon ätit en rejäl portion mat). En större hund med lite mer stamina, självsäkerhet, päls och kapacitet. För jag drömmer om en riktig hobbyhund. Jag tänker mig agility, lydnad eller kanske rally-lydnad där jag redan gjort tre tävlingar med Essi. Och jag tänker mig att jag siktar högt.
Den perfekta hundrasen vore en så kallad tollare. En tonårskompis till mig hade en sådan som familjehund, en hane, och det var den mest underbara hund jag någonsin träffat. Och sådan energi den hade, samtidigt som den var så lugn och samlad hela tiden! Helt ljuvlig. Border collie är ett annat självskrivet alternativ, men där är vallningsinstinkten och energimängden så stor att jag tvekar. Nåja, det finns ju två vuxna i hushållet och den andra av oss har lite andra tankar om hur vår nästa hund ska se ut... Hur som helst så är det knappast aktuellt ännu på många, många år. Essi har minst fem år kvar att leva om allt går väl och, tja, det känns som att en hund och ett småbarn räcker just nu. Men någon dag så!

De här bilderna är från augusti 2013, vår tredje och sista tävling.

Vi klarade oss över förväntan! Knep andra och tredje plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar