1 feb. 2015

Bokmål - läsa på finska!

Jag fick ett infall en kväll när jag promenerade med hunden.

Jag skrev ju tidigare om jobbfunderingar och jag och T pratade om det här en dag. Att med en politices magister-examen i fickan, utmärkta betyg under hela skoltiden, en hel del jobberfarenhet och väldigt fina rekommendationsbrev från alla mina arbeten så torde det inte var en omöjlighet för mig att hitta ett jobb som vill ha mig.

Men så tänkte jag vidare på saken och kom till att om jag måste hitta en svag punkt i mig själv så är det finskan. Den är alltså inte dålig på något sätt men den kan bli bättre. Jag skrev Laudatur i alla ämnen i studentexamen förutom finskan, där fick jag ett E. Jag har helt enkelt inte en tillräckligt stark finska för att jobba med finska språket som mitt verktyg. Om jag hade det så skulle genast antalet teoretiskt potentiella arbetsgivare öka med tja, hur mycket som helst. Och nu kommer vi alltså till mitt infall: jag ska börja läsa mera på finska. Att läsa är bästa sättet att få ett bättre språk och nu har jag ju verkligen tid att göra just det. Jag funderade på att ha något mål, kanske 2 romaner per månad på finska. Det ska jag klara galant. Imorgon styr jag till bibban, alltså!

Tips tas emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar