16 juli 2015

Växasäng och madrassproblem och en pulpet

I och med att vi fick hem en växasäng, som också jag sovit i någon gång men som sedan gått varvet runt hos släktens barn och som A ska sova i någon dag så började jag kika runt på madrasser och insåg relativt snabbt att de flesta madrasser som säljs numera är 80 cm breda. Och jag blev lite paff. Den här sängen är alltså 75 bred, som de flesta sängar var då någon gång i tiden, men numera ska allt vara så brett och stort och redigt. När jag och T köpte vår parsäng för något år sedan tyckte jag att vi var så exklusiva av oss när vi köpte den som 190 bred, men nu inser jag att 80 är det nya 75 och har säkert varit en tid.

Det visade sig alltså vara en match att hitta madrass som är 75 bred. Jag lyckades efter väldigt mycket googlande. Att hitta en växamadrass som kan användas också av en vuxen är helt omöjligt. Det vill säga 75 x ngt + så pass mycket att det blir totalt 200. Finns inte en sådan. Utan du ska då ha växamadrassen men sedan köpa en vuxenmadrass när den dagen kommer. Jag hade alltså tänkt att så länge A sover i spjälsängen kan vi ha den här sängen i "vuxenmode", för oss och kanske för gäster. Jag tror vi gör så att vi lägger i en vuxenmadrass och låter spjälsängens madrass flytta över hit när det är dags för det, trots att den är bara 60 bred och så gör vi sängen till en vuxensäng sedan när A växer sig över 115 lång.

Ett annat nytt element i A:s kommande rum är den här gamla pulpeten som stått i Tolkis skola, där jag också gått. Den här stod ändå där lååångt före min tid i skolan. Den här blir A:s första skrivbord/ritbord/lekbord.

Det tar sig med A:s rum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar