11 dec. 2015

Räknar ord

Jag kommer inte att lyckas hålla mig till min plan att skriva klart ett manus på min första (och kanske enda) roman före jul. Men jag är på god väg. Cirka 35 000 ord har jag skrivit nu. Det är ganska mycket. Jag googlade snabbt på roman längd ord och hittade bland annat det här inlägget där det sägs att en roman ligger på 40 000 ord uppåt. Här finns också en lista på engelska på bra romaner genom historien och deras ordantal. Väldigt intressant läsning. Lord of the Flies har 59 900 ord. Nu vet vi det!

Arbetet fortsätter alltså. Ett par dagar i veckan försöker jag skriva någon stund. Det går alltså inte i rasande fart, verkligen inte, men jag har berättelsen i huvudet. Det gäller bara att få nerskriven den i romanform. Mitt favoritmantra har verkligen blivit det som Tom Moring, professor i journalistik, lärde mig under det första året på Soc&kom - kill your darlings. Det vill säga, ta bort det du gillar allra mest i texten. Det gör ofta att texten blir bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar