21 dec. 2015

Tre nätter till jul, Star Wars och jämställdhet i köket

Likt miljontals andra har nu också jag sett nyaste Star Wars. Jag lovar att inte spoila, MEN kan ju avslöja så pass mycket att ungefär vid halva filmen så insåg jag vad som komma skulle och sedan när just det hände så kände jag bara att nej men fan så larvigt, det där hade de kunna lämna ogjort... I det stora hela var det ändå den bästa av alla sju Star Wars-filmer jag har sett. 8 av 10, om jag skulle ge vitsord. Pluspoäng för att de inte gör skillnad på manliga hjältar och kvinnliga hjältar.


Här hemma börjar det verkligen se ut som jul nu. Den mesta julmaten är handlad och julgranen står i vardagsrummet grön och grann. Ett par gånger har A varit framme, men visst förstår jag honom. Han vet inte vad det där är för något och såklart vill han känna, klämma och dra.

Idag då? Jag försöker återhämta mig från att ha nästan skurit loss mitt ena finger med en kaffekanna (lång historia, drar den någon annan gång om jag överlever) och ikväll ska jag jobba.

Läs gärna Charlotte Vainios analys av den här artikeln på Svenska Yle om kvinnor i restaurangköken. Det är lustigt det där hur kvinnor lagar nästan all vardagsmat men sedan när en man ställer sig i köket så ska han ha beröm och pokal i hyllan och ett diplom på väggen för då är det så jälva fantastiskt. Det ser man varje sommar på valfritt grillparty. Kvinnan har lagat sallad, potatis, efterrätt, förrätt OCH ställer sig efter middagen för att diska. Hon får ett tack om hon har tur. Mannen grillar några färdigt marinerade köttbitar och alla höjer hans insats till skyarna. Vardagssexism at it's best.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar