9 juni 2016

Bli frisk

"Den första finländska självhjälpsboken om bulimi" kallas Nälkäinen sydän - Parane bulimiasta. Jag har inte läst den själv men jag tipsar ändå om den eftersom vi behöver fler böcker om hur en tillfrisknar från ätstörning.
"Rekommendationen är att äta med 3-4 timmars mellanrum. Det blir i praktiken 5 gånger per dag, morgonmål, lunch och middag samt två mellanmål. Det gäller också att unna sig god mat."
så säger Riikka Viljanen, näringsterapeut, i Svenska Yles artikel. Så är det förstås. Men det är också ett tecken på tillfrisknande att komma bort från den där 4 timmars regeln. Jag minns hur tvångsmässigt jag en lång tid försökte hålla mig till just 4 timmars mellanrum mellan måltiderna, men den dagen jag kände att jag vågade släppa det så började tillfrisknandet på riktigt. Numera äter jag regelbundet men försöker inte hålla tidtabellen på ett tvångsmässigt sätt.

Det syns inte alltid på en person om denne har ett sjukt förhållande till mat. Alla med ett felaktigt förhållande till mat är inte feta eller supersmala. De kan se ut som att de är just lagom medan deras hjärna säger att de är helt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar