18 feb. 2013

Näthatet

Mycket har sagts sedan Svt:s Uppdrag granskning om näthatet mot kvinnor. Jag såg reportaget i lördags och det som jag nu går och tänker på är alla de där männen som skrev saker som "hoppa framför ett tåg" till den unga kvinnan som kritiserade H&M och sedan sade att "det var ju inte personligt" och "alla andra skrev också så". Men det är personligt att kalla någon hora och önska att denna ska dö. Och nätet är ingen frizon. Samma regler gäller här som in real life. Det är så oerhårt svårt att fatta att man ska behöva poängtera den saken.
Jag har länge ansertt att det behövs mer undervisning om internet i skolorna. Inte bara praktiskt, utan också ur en mer etisk aspekt. Mer om det en annan gång. Nu vill jag bara ha sagt att jag önskar att världen vore en bättre plats för alla som har åsikter om saker och ting. Att det skulle finnas mer respekt helt enkelt. Mindre hat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar