17 feb. 2013

Oinspirerade personer på gruppträning

Så kort tid har jag bloggat på den här adressen och så fort kommer den första riktigt provocerande texten...
Jag går på gruppträning, såkallad "jumppa" ungefär en gång i veckan. Sällan finns det tid att observera vad andra personer gör, men ibland finns där personer som av en orsak drar till sig mina ögon. Den orsaken är deras brist på engagemang i det som de gör just då, jumppar. Idag fanns det på jumppan en sådan person, dessutom placerad alldeles bredvid mig. Hen var antagligen en nybörjare, oerfaren och kanske med en dålig kondition. Allt det här är okej, jag är inte en sådan som tycker att man måste vara topptränad för att få komma med på jumppa, eller ens särskilt koordinerad (även om det är kul när folk vet skillnad på höger och vänster). Men den här personen hade antagligen kommit dit för att hen läst i någon trendtidning att man måste gå på jumppa för där bränner man kalorier. Hen såg konstant uttråkad ut, viftade lite med armar och ben och stönade sedan lite. Blev aldrig ens svettig. När vi andra gjorde 25 "askelkyykky" (timmarna går alltid på finska) viftade personen med sina ben lite fem gånger och stod sedan och såg uttråkad ut. Det är ok att komma dit och göra fem för att man för tillfället inte orkar med flera men de man gör gör man så gott man kan. Att komma dit och se uttråkad ut är inte ok, för det är sådant som "smittar av sig" på de som befinner sig närmast. Så länge någon rör på sig spelar det ingen roll om hen är precis i samma takt som musiken, men genast då någon stannar märks det. Det är en sådan där konstig grej att jag märker genast om någon slutar och tar en paus och ser uttråkad ut.
Nu tänker personer "sluta bry dig om andra!". Då säger jag: sluta gå på jumppa om du inte tänker vara närvarande i stunden och göra ditt bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar