27 juni 2013

Hälsa i vardagen - sommarpratet som peppar dej att röra på dej

Jag gillar konceptet med sommarpratare. Svenska Yle har ju nu i ett par år haft sådana och "gästerna" har varit bra. Också i år. Jag lyssnar ofta på sommarpraten då jag är ute med hunden (tack vara min nya iPhone så fungerar Arenan helt prickfritt i telefonen, till skillnad från med min gamla smarttelefon!).
Baba Lybeck sommarpratade i förra veckan. Mina föräldrar lyssnade på det och klagade över hur hon bara talar om sin motion. "Har hon ingenting annat att tala om?!"
Här kan du höra hennes sommarprat.

Jag lyssnar på Lybeck under en promenad och tyckte inte alls att det var så illa. Vi vet ju sedan tidigare att motionen är viktig för henne och hon är ju snarare peppande än föreläsande. Mer "gör så, så mår du bättre" än "såhär måste du göra för annars mår du dåligt". Lybeck är oerhört passionerad över sin löpning och thriathlon och det märks på hennes prat.

Det är bra att folk peppar andra att röra på sig. Och att hitta glädjen i att röra på sig. Mer uppmuntran och mindre skuldbeläggande. Det skulle göra gott åt många. Alltför många tänker att de måste och sen mår de illa varje gång de inte rör på sig trots att de måste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar