27 aug. 2013

Damer och herrar, vi har sett det förut. Och igen. Och igen. Och igen.

Jag och min fästman tittar oerhört mycket på filmer och serier. Vi kan sitta och titta på avsnitt efter avsnitt av någon bra serie, nu senast var det Breaking Bad (vars sista avsnitt just nu visas i USA eller på valfri streamingsajt online). Vi såg nästan hela serien på Netflix, som jag kunde skriva en kärlekslåt om (men det tänker jag inte göra för jag kan inte sjunga och jag tror man måste kunna sjunga för att kunna skriva låtar, men jag är inte helt säker).
Hur som helst. Vi tittar på film och tv-serier om varandra, huller om buller, ibland i flera timmar per dag (så får man inte säga högt för man får ju inte sitta och bara titta på något, man måste vara effektiv och så jävla produktiv hela tiden och oerhört viktig med en full kalender men sådana är inte vi utan vi sitter faktiskt nu och då i soffan och bara slappar och tittar på saker i teven eller på datorn). Egentligen lärde jag mig det här med film och serier först då jag träffade T så vi har nu på de senaste fem åren sett de flesta större filmer som kom före 2007. Jag hade liksom inte sett dem tidigare. Jag pratar nu om sådana filmer som Lord of the Ring, ni vet.
Ofta när jag tittar på sådant här kvalitativt och mindre kvalitativt (mycket av det vi ser på är dessutom rent ut sagt skräp, så förutom att vi bara sitter och tittar på saker i teven så tittar vi dessutom på något som inte ens är så "bra", hur man nu vill definiera det) så tänker jag, nå inte alltid i stunden, men kanske senare, på sådant som jag ofta skriver om också i bloggen. Sådant som kön och identiteter, jämställdhet och kvinnor.
För jag tror vi alla kan vara överens om att relationen mellan könen, sexualiteter och ja, både kvinnor och män framställs väldigt stereotypt och homogent i så gott som alla filmer och alla serier. Männen är alltid på ett visst sätt, kvinnor alltid på ett visst sätt, relationen ser alltid lika ut, de flesta är heterosexuella och de som inte är det är väldigt stereotypa homosexuella. Offren för sexualbrott är alltid kvinnor, the bad guy är alltid en man, om det är någon som måste räddas från något så är det en kvinna (om det inte är ett barn), kärleken är heterosexuell, sex är något som män måste tigga sig till och som kvinnor ger och som slutar i att mannen kommer, kvinnliga poliser eller andra myndighetspersoner med makt trakasseras alltid och råkar alltid illa ut, kvinnorna är alltid kvinnliga (och om de inte är det så är de väldigt extremt okvinnliga på ett "roligt" sätt som en del av komedin i filmen) och männen har alltid muskler (förutom när de inte har det, men då är de alltid loosers). Ja, så fortsätter det. Så ser de flesta filmer och de flesta serier ut och det är ju lite tråkigt för så ser inte världen ut.
Förutom allt det ovan nämnda så förekommer det ju massor massor mer stereotypier i nöjesvärlden, men alla räknar jag inte upp nu.

Det jag efterlyser är lite tips på bra serier och filmer att titta på som inte är uppbyggda på det här viset. Som jag kunde titta på och vara att "wow, just det, så kan det också se ut!" Som överraskar mig positivt.
Jag känner till bechdel-testet, och det är ju visserligen väldigt bra men filmerna som uppfyller det kravet tenderar att ändå vara ganska "typiska". Jag skulle gärna se något ännu mera som i verkliga livet.

Tips, någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar