6 jan. 2014

Frihet & utseende - att det däran du kan sluta bry dig nu om hur kvinnor ser ut

Jag tänker ofta på utseende och frihet, den kombinationen av ord. Frihet att ha det utseende man, jag, vill ha. I ungdomen hade jag stora komplex med min brist på feminitet, vackerhet, sexighet (förutom mina bröst, dom har jag älskat sedan jag var 13-ish). Idag har jag kommit över det och inser att mitt värde som människa, kvinna, feminist inte mäts i hur jag ser ut eller klär mig. Jag går omkring i jeans, låga, bekväma promenadskor och t-skjortor, that´s it. Hatar leggings och tunikor och kjolar och klänningar och högklackat. Hatar också att ha mycket mejk på förutom på få utvalda tillfällen då jag vill piffa upp mig lite extra för att förgylla stunden (har dock aldrig lärt mig mejka ordentligt så ser nog snarare ut som en clown men känner mig i alla fall uppiffad!).
Hur som helst, så stöter man ibland på kvinnor och män som kommer och påstår att kvinnor som gör sig finare dagligen, älskar högklackat och kjolar och extensions i håret är på något sätt mindre feminister, mindre värda som människor och dessutom sviker andra kvinnor som kämpar för större jämställdhet. Att liksom, som kvinna får man inte sminka sig och klä upp sig och fokusera på det yttre självet för då sviker man alla som kämpar för större frihet för kvinnor att göra som de vill. Ja, man hör ju att det är mer än tokigt...
Kan vi inte bara komma överens om att alla får göra som de vill, se ut som de vill? Om du gör ett personligt val att alltid komma till jobbet i kjol trots att det inte existerar en sådan klädkod så är det helt upp till dig och jag tycker inte att du är anti-feminist för det.
Däremot ska alla åsikter om att "riktiga kvinnor har kjol" eller "du måste hålla dig vacker för din man" eller "den där urringningen får dig att se ut som en slampa" hållas för en själv. För det är att vara anti-feminist och det är också att kränka alla kvinnor som valt på ett visst, personligt sätt. Ingen måste något för att vara en riktig kvinna och kvinnor måste inte för att tillfredsställa karlarna och alla väljer själva storleken på sin urringning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar