23 jan. 2014

Kaffekärlek!

För en tid sedan när jag hade så svårt att sova många nätter så insåg jag några saker om mitt koffeinberoende. Jag insåg att jag sover mycket bättre om nätterna med lite mindre kaffe/te om dagarna. Samtidigt insåg jag att jag druckit på tok för mycket vatten också. (Nå det visste jag redan tidigare, men det blev liksom enklare att sluta dricka vatten när man inte hade så mycket kaffe att kompensera för.)
Så nu håller jag mig nästan alla dagar till en mugg på morgonen och en på eftermiddagen, efter lunchen. Undantag sker främst på arbetsdagar, då dricker jag eventuellt någon mugg extra.
I samma veva har jag insett att det lönar sig att göra varje mugg just så god att man verkligen känner sig tillfredsställd. Ett enkelt sätt att göra det är att tillsätta mera fett i muggen, då i form av antingen grädde eller röd mjölk. Vilken skillnad! En mugg kaffe med grädde i håller mig belåten i timmar och känns inte alls lika illa i magen som svart kaffe eller kaffe med fettfri mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar