22 jan. 2014

Westös 1938

I julas fick jag den här av mina svärföräldrar. Kjell Westös Hägring 38.
Jag insåg någongång i gymnasiet att Westö hör till de främsta författarna i det här landet. Vad han än producerar så är det fest varje gång det kan läsas av allmänheten. Visst kan han vår historia och säkert är han mycket korrekt och sanningsenlig när han skriver, men jag förstår inte helt what the fuss is all about. Men så hör jag inte till målgruppen heller. Jag är inte så hemskt intresserad av Finlands detaljerade historia, trots att jag tycker att det hör till min och allas allmänbildning att känna till huvuddragen i hur vårt land kommit till den punkt vi befinner oss nu.
Men jag orkar liksom inte bli engagerad i allt det som Westö är så insatt i. Westö har sin läsarkrets, men jag hör inte riktigt dit.
Dessutom tycker jag den här boken är lite väl tråkig. Det händer ingenting.
Däremot tycker jag ju att alla författare som engagerar sig på samma sätt som Westö förtjänar alla priser de bara kan få och alla läsare som vill läsa böckerna. Stort plus för att lyfta fram frågor som en del redan hunnit glömma. Som det som skedde 1938 i fallet Abraham Tokazier.

Kjell Westös Hägring 38 finns i en bibba nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar