9 apr. 2015

Förlossningsvården i Finland

Det sägs ofta att vi i Finland har den bästa förlossningsvården i världen, eller i alla fall ligger i topp. Men ibland undrar jag om det inte är så att kvinnan som ska föda har mindre betydelse än att barnet fås ut på sätt eller annat. Det sista är förstås också viktigt, men kvinnor ska inte bli behandlade fel i processen.

Nu tror jag att texten är bakom betalmuren, men för den som kommer åt och inte ännu läst så rekommenderar jag Hbl:s text från i tisdags om förlossningsvården och hur den brister. Min upplevelse av vården under graviditeten är lite liknande - jag är också besviken, men i mitt fall så slutade det ju i kejsarsnitt (som jag tror hade kunnat undvikas med mer korrekt vård).

"Anna" i Hbl säger såhär om vården inför förlossningen:
"– Läkaren vägrade diskutera kejsarsnitt. Jag kommer aldrig att glömma hennes ord för de kändes så förbluffande banala. Hon sa kort att "små kvinnor töjer förunderligt mycket". Jag blev behandlad som en idiot."
Det slutade med ett söndertrasat underliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar