25 maj 2015

Studenten -08 och studenten -15

Jag känner att det har blivit lite väl mycket me myself and I på bloggen de senaste veckorna. Förra veckan kom i alla fall listorna på vårens studenter och jag vill önska dem alla ett stort lycka till och säga grattis!

För sju år sedan (gissa hur länge det tog för mig att räkna 15 minus 8 och komma fram till det!) blev jag student med sex L och ett E. Jag jobbade inom hemvården den våren och det var en morgon strax efter klockan 9 som en radioreporter på Vega Östnyland ringde och önskade mig grattis och ville intervjua mig eftersom jag var en av dem med flest L i östnyland det året. Han var alltså den som berättade det här för mig, jag var på väg till skolan för att se resultaten själv efter jobbet. Så vi bestämde att vi skulle ses på skolgården för en intervju senare samma dag. På kvällen kom också tidningen Uusimaa hem till oss och intervjuade mig och tog foto. Det var ganska huisigt!

Kuriosa: året efteråt var jag reporter då Borgå Gymnasiums studenter fick sina mössor. Jag var alltså med under tillställningen i skolan och tog också foto på alla studenter med mössorna på. Det var då jag fick höra av en proffsfotograf som också tog bilder att jag inte duger till att fotografera... Han var en äldre man, jag var en ung kvinna som hade läst ett år på journalistlinjen på Soc&kom. Bilden blev hur bra som helst och publicerades i Borgåbladet några dagar senare.

Nu har jag glömt 99 procent av allt jag lärde mig i gymnasiet och kunde rabbla upp utantill inför skrivningarna. Alla de där timmarna, bortkastade... Nånej, inte är de bortkastade. Jag har ju en allmänbildning som få andra har och har givetvis nytta av allt det jag lärde mig, men ibland känner jag att var det verkligen någon idé att sitta alla de där timmarna och räkna "kort" matematik när jag nu knappt kan räkna 15 - 8 i huvudet... Jag tycker definitivt att gymnasieutbildningen behöver en facelift. Det behövs inte detaljkunskap i en massa olika ämnen i dagens värld. Det behövs kunskap om var man hittar kunskap.

Ännu en gång: GRATTIS till alla nya studenter! 

Jag minns tyvärr inte fotografen för den här bilden. Eva nybakad (och oskarp) student -08.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar