26 juni 2015

När mobbaren gör bättring

Sveriges radios P1 sänder i år precis som tidigare sina sommarprat. Igår lyssnade jag på David Batra, ståuppkomikern som pratar om skoltiden och mobbningen som han och alla klasskamrater utsatte "Mikael" för.

Det är ett besynnerligt sommarprat... Först tänker jag vad modigt av David att prata om saken, sedan tänker jag men vad tänker han egentligen som utsätter Mikael för det här igen, river upp gamla sår, sedan tänker jag har han fel i huvudet och sedan tänker jag han är bara ännu en mobbare som tar all plats istället för att ge plats åt offret och till sist tänker jag vad hörde jag just? Det var ju skitbra.

Lyssna på det. Det kan vara ett av de bästa sommapraten under de senaste åren. Spoiler: mot slutet, när David Batra GÅR HEM TILL Mikael och Mikael bara "nä, men alltså det är nya tider nu" och "jag hittade vänner för livet i gymnasiet" så kan det ha kommit en tår...

Överlag tycker jag det är fel mot offren om personer som David Batra som mobbat eller på annat sätt betett sig kränkande mot andra personer gör en grej av det, liksom titta på mig alla jag har mobbat men nu har jag ångrat mig och jag inser att det var fel och jag vill att ni alla förlåter mig för det har jag själv gjort. Men i det här fallet funkade det trots allt på något sätt i och med att Mikael var med (och, hoppas jag, har läst och godkänt hela manuset!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar