29 juni 2015

En söndag vid Tölöviken

Igår var den här familjen riktiga helsingforsare och promenerade runt Tölöviken. I 2 timmar var vi ute. Men det inkluderade en cafépaus på ett underbart litet café vi råkade på, uppe på kullen så man ser över hela viken. Sinisen Huvilan Kahvila heter stället och jag rekommenderar varmt. Det blev direkt en ny favorit vid sidan av Café Regatta som jag också rekommenderar varmt. Båda ställena är hundvänliga.

Det var alltså första gången någonsin som jag och T gick runt Tölöviken. Jag kom på idén när jag åkte tåg hem från centrum förra veckan och tittade ut över viken och funderade att det är ju inte så långt från oss, varför inte gå runt? På hemvägen gjorde vi sedan en liten avstickare runt Borgbacken (trevligare att gå den vägen än längs tågbanan tillbaka till Böle). Ibland stannar vi och tittar när vi går förbi Borgbacken som ju är mindre än en kilometer från vårt hem. Jag älskar alla berg- och dalbanor på Borgbacken men Ukko är en sådan maskin att nej fy fan. Dit ska vi förresten på söndag... Till Borgbacken alltså. För första gången med A med oss.



 
Jag brukar sällan använda någon app för att följa med hur långt jag gått etcetera. Men ibland är det roligt, i synnerhet på sådan här längre länkar. Det roliga är att T:s Samsung oftast visar någon helt annan längd på länken! Jag antar att det har att göra med hur noggranna telefonernas gps-system är...

Nästan 8 kilometer i strålande sol!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar