8 juni 2015

På motorvägen

Nu är sommaren verkligen här. Det är så ljuvligt att man kan ha A sittande ute i gräset med bara ett lager kläder på (och solhatten förstås!). På lördagen tvättade vi fönster och fixade lite här hemma men på söndagen åkte vi till mommos & mofas sommarstuga och bara slappnade av. Det tar 45 minuter med bilen från vår garagedörr tills man parkerar bilen där. Det är skönt.


Jag hann visserligen köra en hel del bil före vi flyttade till Helsingfors -09 men några saker jag inser nu när vi köpt bil och kört fram och tillbaka till Borgå ett par gånger är att 1) först nu när jag har en son med mig i baksätet förstår jag den verkliga faran med bilar och 2) hur försiktigt jag själv än kör så finns det alltid dårar i trafiken som skiter i bromssträckor, ger blanka fan i att använda blinkers och inte kunde bry sig mindre om de andra bilisterna. Det skrämmer mig. Folk har noll respekt för hur farligt det på riktigt är att köra på motorvägen.

Vi köpte förresten en Britax-bilstol för några veckor sedan. Framåtvänd, men så fick det bli efter en diskussion med försäljaren som övertygade oss om att just den modellen vi köpte är en av de populäraste och tryggaste. Jag är mycket medveten om att bakåtvänd är det som rekommenderas men vi fastnade ändå för just den här modellen. A gillar att åka bil, han somnar nästan alltid efter cirka 10 minuter. Och tills vidare har han inte mått illa i bilen, inte ens på mer kurviga vägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar