19 aug. 2015

Du kan inte ge en person livet tillbaka

Det finns inte mycket att säga när en cyklist dör bara för att en bilist tappar tålamodet. Den finländska trafiken är bland de tryggaste i världen men blir farlig för att det finns idioter där ute. Folk som inte kan hålla hastigheten, folk som kör berusade och narkotikapåverkade och folk som tappar fattningen när någon annan gör något som enligt dem är fel.

Jag har åkt bil i till exempel Egypten och kan säga att vi har en bra trafiksäkerhet i Finland. Trots det är det ju alltid en risk man tar när man bara går ut genom dörren. För att inte tala om när en sätter sig i bilen eller en buss eller ännu värre på en tvåhjuling med motor. Skotrar, mopeder och motorcyklar är de farligaste fordonen i trafiken men allra farligast är de ju för den som kör. Du är alltid tvåa med en tvåhjuling...

Själv har jag erfarenhet både av att köra bil, cykla, gå, gå med vagn, gå med hund, gå med vagn och hund. Som tur är har jag aldrig råkat ut för någon allvarlig incident i trafiken. Trots att jag varit dum nog att cykla utan hjälm, varför gjorde jag så? Nu har jag alltid hjälm på när jag cyklar och det är helt självklart för mig. Jag fattar inte hur jag tänkte förut...?

Ibland när jag går med hunden i koppel, barnet i vagnen och någon podcast i öronen så kan jag drömma mig bort och plötsligt inse att jag är vägen för någon bil eller cyklist eller annan promenerare. Men tills vidare har folk aldrig tappat fattningen eller gjort något dumt på grund av det. Respekt och lugn, det är nyckeln till en säker trafikkultur. Är du arg, kör inte. Blir du arg i trafiken, låt det vara. Ilska går över men du kan inte ge en person livet tillbaka om du gör något dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar