13 feb. 2016

Pajlagning

Note to self: Det är ingen bra idé att laga fyra (4!) pajer samtidigt som en har ansvar för en ettåring.

Gårdagen var en minst sagt jobbig dag.

Hur jag ens kom på tanken att jag skulle laga just fyra stycken pajer medan jag är ensam med sonen förstår jag inte... Men fyra pajer blev det i alla fall. Hur ätliga de är vet jag inte. Varför jag lagar fyra pajer? För att maken har blivit ekonomie magister och det ska firas om en vecka.

Jag älskar ju egentligen att laga mat, som pajer enligt min mening också är. Det är sådan underbar terapi att laga något från början till slut. Att gå helt in i processen, skapandet. Men jag har tvingats lite omvärdera min inställning till matlagning sedan A kom. Det går inte längre att ägna hundra procent av uppmärksamheten under en halvtimme på att laga något som två personer äter av en gång. Istället lagar jag numera ofta stora satser av något som är billigt, hälsosamt och just går att laga i stora satser relativt enkelt. Och som inte kräver hundra procent av min uppmärksamhet under en lång tid. En ny favorit är en gryta som vi kallar Kalles gryta med kött, morot, lök, blåmögelost och grädde och så kokar det i tre timmar. Tar kanske 7 minuter att "laga", sedan står det bara och puttrar. Sedan kan en familj äta av det minst två gånger.

Vi är tacksamma för att A inte har några allergier. Ingen av oss vuxna har det heller och jag vet att man vänjer sig, men det skulle definitivt vara en energitjuv i början. Nu när han redan är ett litet barn så är det spännande att se hur han så tydligt har sina favoriträtter. Just nu älskar han knäckebröd och mjölk men vi försöker förstås variera. Hundmat gillar han också. Sorry, hundmat är han helt besatt av.

Anyway så hoppas jag att A ska bli en matlagande unge. En sådan som gärna är med och skalar, skär, rör om i grytan och dukar bordet. Gärna plockar undan efter maten också, hehhe. Så snabbt han är gammal nog ska han få börja vara med. Eller ja, med är han ju hela tiden, men ni förstår. Det är så jag har lärt mig den livsviktiga kunskapen att laga mat - jag har varit med i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar