5 feb. 2016

Raw choco

Min mamma känner mig. I julas fick jag ett råchoklad-kit i julklapp av henne och sedan dess har det legat i skåpet i väntan på rätt ögonblick i att tillredas. Det ögonblicket har nu kommit i och med att vi får gäster i kväll.

Det här råchoklad-kitet är glutenfritt, laktosfritt, mjölkfritt och sojafritt. Tar seriöst ungefär 7 minuter att fixa till.


När jag såg den massiva påsen med kakaopulver tänkte jag att den lilla mängden kokosolja inte kan vara nog för att blanda ut med pulvret, men fel hade jag. I paketet finns också agavenektar, krossade mandlar och gojibär. Allt ska blandas ihop.


Jag tog en liten risk i att smälta kokosoljan i ett vanligt vattenglas, men det höll som tur är!


I det här skedet såg blandningen ännu lite ut som s**t. Men jag kan lova att smaken redan nu var helt gudomlig!


Och så ner i de små formarna som hänger med i kitet. Det här var det svåraste skedet i processen. Jag kom på att en ska ha en pytteliten sked, då gick det. Paketet ska enligt instruktionerna räcka till 60 portioner men det var nu kukku det. 34 lyckades jag få till och också det just och just. *finns inget sådant som en för stor bit choklad*


Voila! Kvällens efterrätt!

De här innehåller inget socker så smaken är förstås lite bitter, som sig bör när det handlar om en produkt med hög kakaohalt. Kokosoljan lämnade väldigt lite smak kvar i slutprodukten men agavenektarn tycker jag trängde sig igenom lite grann (sannolikt precis som tanken är). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar