6 feb. 2016

Mammalistan

När blev du mamma?
A föddes den 20 oktober 2014, men när jag blev mamma vet jag inte. Det var nog kanske ungefär i samband med första ultraljudet.


Hur många barn har du?
Ett. Det underbaraste barnet som finns.

Var graviditeten planerad?
Det finns för många svar på den frågan. Det var meningen att så skulle ske, kan en kanske säga.

När berättade du om graviditeten?
Ganska fort. Vi var så ivriga. T ville inte lyssna på mig när jag försökte säga att det kan bli missfall så vi berättade ungefär genast när vi själva visste.
 
Hur många barn vill du ha?
Jag vet inte. För kanske ett halvt år sedan hade jag värsta bebisfebern men nu är jag mera på nivån visst är bebisar gulliga men det är ganska skönt med bara ett barn också.


 
Tätt ihop eller långt isär?
Tja, tätt kan det knappast bli mera. Jag tycker att 2-3 år mellan barnen är bra. Det hade jag och brorsan och det funkade hur bra som helst.

Har du oroat dig mycket under graviditeten?
Nej. Jag minns ett par gånger då jag kom på att jag inte hade känt bebisen sparka på en tid, men annars var jag lugn och sansad. Sen på slutet gick det ju som det gick och jag var både orolig och rädd och allt på en och samma gång. Men det var liksom de allra sista veckorna som var kaos.




Hur var graviditeten? 
Tja. Jag mådde skitdåligt fysiskt. Spydde och hade mej. Så hade jag foglossning också, det var riktigt jävligt ibland. Men i det stora hela så var det ju en väldigt komplikationsfri graviditet.
  
Gillade du att vara gravid?
Mjo. Sådär.

Visste du vilket kön det skulle bli?
Nope.
  
Hur har förlossningen varit?
När det plötsligt berättas att det blir planerat snitt så blir en ganska... Ledsen. Själva snittet gick bra, liksom återhämtningen, men det var ju inte en förlossning jag ville ha.

Hur var första bebistiden? 
Mysig men otroligt tung. Omvälvande. Den bestod av mycket sittande i soffan med bebisen i famnen.

 
Hade ni bestämt namnet innan?
Japp.

Ett råd till blivande mödrar?
Var snäll mot dig själv. Du duger. Du behöver inte vara mother of the year för att vara en bra mamma till ditt barn. Läs på. Gå med i föräldragrupper på Facebook eller var du nu vistas. Lyssna inte på alla som påstår att de vet sanningen för det vet de inte.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar