24 maj 2013

Kvarg i test

En sådan här liten burk åt jag igår.


Jag hade inte prövat Valios "fylliga" kvarg tidigare, men nu kände jag mig spontan och vild. Dessutom hade jag kommit över min ilska mot företaget sedan de i april orsakade mig gråa hår med sina förstörda burkar av den helt vanliga kvargen. Jag hade inte bara en, två, eller tre burkar kvarg i kylskåpet som farit illa på ett mycket mystiskt sätt så att innehållet sipprade ut genom locket utan hela fyra (!) av dem.
Men nu köpte jag alltså en burk. Jag måste ändå säga att jag är besviken. Det var inte alls fylligt på ett sådär lent och tröstande sätt. Det smakade som att äta smetana från burken. Fett och tungt och dessutom kombinerat med syrligheten... Trots att det bara är 2,3 procent fett var det liksom för mycket fettkaraktär i det hela. Det hela kan ju förstås bero på att jag vant mig vid och ibland till och med längtar efter smaken av den vanliga kvargen. Okej, första gången jag åt vanlig kvarg så nästan grät jag också på grund av den sura smaken, men nu äter jag sådan helt utan att grimasera. Kanske jag kunde lära mig att äta det här också. Tillsvidare vet jag ändå inte varför jag skulle tvinga mig. Visst, det där extra fettet betyder lite mera vitaminer, men hellre tar jag lite mer Oivariini på brödet i så fall. Någon som tycker att det här slår den vanliga kvargen av Valio?

Här finns näringsdeklarationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar